שאלות ותשובות

/שאלות ותשובות
­

לפניכם שאלות שנשאלו על ידי מורים למדע וטכנולוגיה ותשובות שהכנו.
בנושאים נוספים – שלחו לנו הודעה בעמוד "צור קשר"

שאלה

שמתי לב שבעמוד 26 במבט חדש לכיתה ד מהדורה מחודשת הילדים מתבקשים לקרוא על הגמל. אם הכוונה כאן למידעון שמופיע בספר,  אזי חסר בעמוד 27 המידעון על הגמל.

תשובה

אכן, חסר בעמוד 27 המידעון על הגמל.

אנחנו מתנצלים ונתקן טעות זה במהדורות הבאות.

 

שאלה

מה ההבדל  הכימי פיזיקלי בין חומר מרחף כמו הקמח למשל לבין  חומר מומס כמו סוכר למשל?

תשובה

תוכלי למצוא תשובה לשאלתך בקישור הבא

שאלה

אינני יכולה לראות לפי התמונה בחלק הימני התחתון  של הספר לכיתה ה בעמוד 128 כך שאוכל לענות על השאלה המוצגת בו. -תארו מה קרה למשקולת?

אודה לברור.

תשובה

הסלילים התקצרו בעקבות פעולת החימום. הסלילים חזרו לצורתם המקורית (המתכת "זכרה" את הצורה שבה היא קובעה). המשקולת המחוברת לסלילים עלתה בעקבות התקצרות הסליל.

להלן סרטון קצר שמדגים את התופעה.

היכנסי לקישור הבא

 

 למה  המילה "כבד" כתובה במירכאות? – כיתה ה  בפרק מתכות רעיון מבריק

 

שאלה

שוב התעוררה אצלי שאלה הקשורה לתשובה שמצאתי במדריך למורה  לספר במבט חדש לכיתה ה לגבי שאלה בעמוד 54 בספר הישן אומנם (אך קיימת בגרסה מקוצרת גם בספר החדש בעמוד 80)

בתשובות שמצאתי במדריך כתוב ברזל "כבד" – מדוע משתמשים במירכאות?

 

תשובה

השימוש במירכאות בתיאור "הכובד" של הגוף הוא בגלל העובדה שהתלמידים מעריכים אותו בחושיהם.

כמובן שזאת לא דרך מדעית להתייחס למסה של הגוף. במדע "כובד" של גוף תלוי במסה הסגולית שלו (מסה סגולית היא כמות החומר בסמ"ק) ובנפחו. אנו נאלצים לעשות זאת בגלל גיל הלומדים.

בבית הספר היסודי אנחנו לא משתמשים במושג מסה סגולית ומשתמשים יותר ב"הבנה אינטואיטיבית". לכן שמנו את המושג "כבד" לרמז על ההשתמעות היומיות ולא המדעית. 

 

 למה מטוסים לא עשויים מברזל? השפעת השדה המגנטי על המטוס- כיתה ה מתכות רעיון מבריק

 

שאלה

יש לי שאלה לגבי הטבלה בעמוד 80 במהדורה המחודשת.

כמה מהילדים טענו שהמתכת ממנה עשוי מטוס צריכה להיות כזו שלא נמשכת למגנט בשל השדה המגנטי של כדור הארץ.

האם יש בכך הגיון ?

אני שואלת כי במדריך למורה של המהדורה הקודמת בתשובות לשאלה הזו נושא המגנטיות אינו מופיע.

 

תשובה

חשיבה מקורית ויפה בלתי צפויה ורק על זה הייתי מעניקה לתלמיד נקודות (כי בהחלט יש בסיס הגיוני ועובדתי בתשובה).

בדקי עם התלמידים האם השדה המגנטי של כדור הארץ משפיע על מטוסים הטסים בשמיים? ומהו טווח ההשפעה של השדה. ממליצה להיכנס ל ויקיפדיה התשובה נמצאת שם בפסקה השנייה.

 

תשובתו של מומחה 

השדה המגנטי משפיע על המצפן כמובן, אך לא נראה שיש לו השפעה אחרת על הטיסה.

טווח השדה המגנטי של כדור הארץ הוא גדול יחסית ושומר לנו על האטמוספרה מרוח השמש ואחראי גם על הקוטב הצפוני.

 

 

 

עופרת מתכת רעילה- כיתה ה בפרק מתכות רעיון מבריק 

 

שאלה

ילדים כתבו שהעופרת רעילה ולכן גם מהיבט הזה לא מתאימה לשמש לייצור עגילים.

תשובה זו לא מצוינת במדריך למורה, אך אני החשבתיה כנכונה.

אודה למשוב

 

תשובה

נהגת נכון!

עובדת היות העופרת מתכת רעילה ושאיננה מתאימה להכנת עגילים מצוינת בתשובה לשאלה בעמוד 80 במדריך למורה.

בעמוד זה בהערות הדידקטיות למורה כתוב שהעופרת כבדה ורעילה.

שאלה
אבל האם בהגדרה שמן ומים הם תערובת בכלל?…הרי מראש הם נמצאים מופרדים זה מזה בשל תכונת
הציפה של השמן.

תשובה

שמן ומים הם תערובת. על מנת להפריד תערובת זו למרכיביה)מים בנפרד משמן( את הרי נעזרת בתכונה
המבדילה בין החומרים, תכונה שיש לחומר אחד אבל אין לחומר/ים אחרים בתערובת, במקרה שלנו זאת
תכונת הציפה במים. תערובת היא מערכת של שניים או יותר חומרים שונים השומרים על תכונותיהם.
דוגמה לתערובת היא מים ושמן שעורבבו יחדיו.

להורדת הקובץ עם התשובה המלאה לחצו כאן 

 

שאלה
רציתי לשאול אם היית מקבלת תשובה לשאלה 4 בעמוד 24 בספר במבט חדש של כיתה ג, שמבקשת דוגמה לתכונה מבדילה (למרות שהדוגמה באופן ספציפי אינה מופיעה בפסקה השנייה כפי שמתבקש בשאלה) את העובדה ששמן צף על פני המים?

תשובה
ההוראה בשאלה מאד ברורה, הביאו מתוך הפסקה השנייה דוגמה לתכונה כזו (תכונה שבעזרתה נעזרים כדי להפריד תערובת). התלמיד הביא דוגמה לתכונה המוזכרת בפסקה השנייה: ציפה במים והוא הביא דוגמה לתערובת אך אחרת מזו המופיעה בפסקה (שמן ומים) . לטעמי הוא ענה נכון על השאלה, כי הוא הרי לא התבקש להביא דוגמה לתערובת מתוך הספר.

שאלה
שמתי צמח בבקבוק מים ובקבוק עם כמות מים זהה לא שמתי צמח. עמודים 25-24 בספר. כעבור 3 ימים לא התקבלה תוצאה שיכולה להראות שהצמח צרך מים. כלומר כמות המים בבקבוק עם הצמח לא ירדה יותר ביחס לבקבוק השני ללא הצמח. מה יכולה להיות הבעיה בניסוי שערכתי?

תשובה
אני מניחה שאת מתכוונת למשימת החקר: האם צמחים קולטים מים? שבספר לכיתה ב. אני משערת שהסיבה לכך נעוצה בסוג הצמח, בשלב ההתפתחותי שלו ובגודלו. בגלל הבדלים במאפיינים אלה יהיו הבדלים/שינויים בצריכת מים. צמח קטן צורך מעט מים ואחרי שלושה ימים קשה לראות הבדל. קראי על הבדלים בצריכת מים בין סוגי צמחים ותיווכחי לדעת שיש פער של כמעט פי חמישה בין צמח טרופי לצמח חסכוני במים (שגדל במדבר). אגב, אני הייתי רואה בתוצאה זו הזדמנות ללמידה. הייתי מעלה השערות עם הילדים, באופן שאני שיערתי ומפנה אותם לברר זאת במקורות מידע.

שאלה:
"האם אתם סבורים שזבובים הם משאבי טבע?"
תשובת במבט חדש:
"…זבובים כמובן לא נחשבים למשאב טבע (לפחות בתרבות שלנו).
הכלל הוא כזה: אם אנחנו צורכים את מרכיב הסביבה הטבעי לסיפוק הצרכים שלנו – הוא נחשב למשאב טבע.
המושג משאב טבע אינו מושג מדעי הוא מושג טכנולוגי ולפיכך מושפע מהתרבות (טרמיטים לדוגמה הם משאב טבע לשבטים באמזונס אך טרמיטים בישראל אינם נחשבים למשאב טבע). חשוב לתת את הדעת לנימוק שהתלמידים נותנים."
שאלה:
"…נודע לי שיש זבובי פירות עקרים שמשמשים את האדם להדברה… זה לא מדויק שהאדם לא עושה שימוש בזבוב. תלוי כאמור בסוג הזבוב".
תשובה:
"אכן תלוי בסוג הזבוב ובפעולה.
במקרה שהבאת אכן האדם עושה שימוש בזבוב לתועלתו.
כאשר הזבובים העקרים מזדווגים עם הנקבות . הם מונעים העמדת הדור הבא ומביאים להפחתת אוכלוסיית הזבוב המזיק. ..זבובים לכשעצמם כמובן אינם משאב טבע."
שאלה:
"…ומדיון שעלה בכיתה הבנתי שיש תרבויות שהאדם אוכל בהן זבובים. אם זה נכון, הרי בתרבויות אילו הוא אוצר טבע מן הסתם". "…אולי כדאי להכניס את העניין התרבותי להגדרה של משאב טבע?".
תשובה:
משאבי טבע? מתוך המדריך למורה בספר הלימוד מדע וטכנולוגיה , במבט חדש לכיתה ה.
"…הפרק הראשון בשער הראשון מטפל במושג המפתח של השער – משאבי טבע. מושג זה במהותו הוא מושג טכנולוגי, ומשמעותו היא כלל האמצעים הטבעיים המשרתים את האדם לסיפוק צרכיו. הגדרה זו מתאימה למשאבי אנרגיה, לחומרים וליצורים חיים. בספר לימוד זה אנו מתייחסים למשאבי הטבע שאינם חיים שמקורם בקרום כדור הארץ – סלעים, קרקעות וימים. חשוב להדגיש שניצול משאבי טבע הוא תלוי תרבות, תלוי זמן, זמינות, עלות, בטיחות ועוד. המושג משאב טבע מהווה גשר לעולם מעשה ידי אדם. כל מה שהאדם יצר מהעולם הטבעי שייך לעולם מעשה ידי אדם. לפיכך, חומרים מעובדים, צמחי תרבות וחיות מבויתות אינם נחשבים למשאבי טבע. מוצע לטפל במושג משאב טבע במושגים של צורך, בעיה ופתרון.
למידע נוסף בנושא זה מומלץ לקרוא:
באתר mabat@tau.ac.il, סביבות למידה, כיתה ה:
• דברי רקע , שער ראשון – משאבי טבע מן הארץ עמודים 3 – 4.
• מדריך למורה, שער ראשון- משאבי טבע מן הארץ, משאבי טבע והאדם.

זאת ועוד…
להלן ממצאי מחקר על מין של זבובים מהונדסים גנטית שפורסם באתר של מכון דוידסון, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע.

שאלה:

שלום רב,
ברצוני לציין בספר לכיתה ה’ בעמוד 7 בשאלה הראשונה מצוין אבטיח. לכניות דעתי לאחר עיון במושג אבטיח בויקיפדיה, יש לציין אבטיח תרבוי או אבטיח בר לצורך תשובה מדויקת לשאלה.
ברכה, טלי תדמור – מורה למדעים בי”ס גולן רמת השרון

 

תשובה:

שלום טלי,
לדברי מומחה ממכון וולקני, ד”ר קובי תדמור אלה שמות הזנים:
מתורבתים:
• אבטיח מתוק – Citrullus lanathus var lanathus
• אבטיח בהמות – ציטרון – Citrullus lanathus var citroides
גדל בר
• אבטיח פקועה – Citrullus colocynthis